Färdtjänsten med taxibilar får beröm av många passagerare. Bilarna kommer i tid och tryggheten och nöjdheten har ökat. När det gäller rullstolstaxin finns dock kritik på att chaufförerna inte kommer i tid, spänner fast rullstolen felaktigt och kör vårdslöst. RTP-S medlem Yvonne Andersson är upprörd över alla brister.
Den 1 april 2023 började Region Stockholms nya taxiavtal för färdtjänsten att gälla. Det nya avtalet innebar bland annat att fler lokala taxibolag tilläts vara med och att den ekonomiska ersättningen höjdes. Det blev en klar förbättring. Enligt en enkät som Region Stockholm genomförde kom 95 procent av färdtjänstbilarna i tid i mars 2024 jämfört med 87 procent i mars 2023. Även den upplevda tryggheten och kundnöjdheten ökade.
Det finns kritiska röster när det handlar om rullstolstaxi. Yvonne Andersson är en aktiv pensionär som frekvent åker rullstolstaxi. Hon tränar på gym, träffar rehabinstruktörer, besöker barnbarn, vänner och bekanta och ibland åker hon till vårdcentralen. Yvonne upplever att rullstolstaxin då och då inte kommer i tid, men det största problemet är att chaufförerna inte har tillräckligt med kunskap för att utöva sitt yrke.
– Chaufförerna verkar inte använda gps för de vet inte var de ska stanna. Det händer att de kör fel och inte vet vart de ska, säger hon.
Föraren ansvarar för att ge de som sitter i en rullstol eller elmoppe en trygg och säker resa. Men det finns tydliga brister.
– De (chaufförerna) verkar inte veta hur man sätter fast en rullstol i taxin. Det händer ofta att rullstolen inte sitter fast och då åker den hit och dit. Om den lossnar så är det stora krafter det handlar om. Jag tycker det är obehagligt. Jag har fått säga till chauffören att stanna bilen och så får jag instruera honom hur man spänner fast rullen, säger hon.
Yvonne Andersson är också kritisk till hur chaufförerna manövrerar rullstolstaxin.
– De kör som krattor. De kör snabbt över gupp, och de kör överhuvudtaget snabbt och byter vårdslöst filer i trafiken, säger Yvonne Andersson, som också medger att hon har en viss förståelse för chaufförernas situation med stress och tunga lyft.
Yvonne Andersson vägrar dock att avstå från aktiviteter trots alla brister. Men det påverkar hennes hälsa negativt både fysiskt och psykiskt.
– Visst, det kan kännas stressande eftersom det är osäkert om bilen ska komma. Jag känner att jag spänner mig för man vet aldrig hur resan ska bli. Men jag är kaxig och kör på med mina aktiviteter. Jag vägrar att låta mig bli påverkad, säger hon.
Text: Jonas Jönsson