Foto: Jonas Jönsson. Genrebild.
Nyheter > Nära 70 procent har tvingats avstå en resa

Nära 70 procent har tvingats avstå en resa

juni 19, 2025

En enkät visar att de allra flesta som åker rullstolstaxi har lämnat in klagomål till kundtjänsten och att närmare 70 procent har vid något tillfälle tvingats avstå en resa då färdtjänsten kommit för tidigt, varit försenad eller inte kommit alls. Däremot är nöjdheten hög när det gäller hur resenärerna upplever hur de blir bemötta och att chaufförerna hittar till rätt adress.

Under våren lanserade *RH-gruppen en enkät om färdtjänsten i Stockholm. Ambitionen var att de som använder färdtjänsten skulle svara på enkäten. Syftet är att RH-gruppen ska presentera resultatet av enkäten inför den styrande majoriteten i regionen, (S, C och Mp) och samarbetspartiet Vänsterpartiet. 237 svarade på enkäten varav 141 åkte rullstolstaxi.
När det gäller resenärer som åker rullstolstaxi så har en överväldigande majoritet, 68 procent, vid något tillfälle tvingats avstå en resa då färdtjänsten kommit för tidigt, varit försenad eller inte kommit alls. Några kommentarer från enkätsvaren: ”Har många gånger väntat lång tid både morgon och kväll, men om chauffören någon enstaka gång har fått vänta på mig har det hänt att de har åkt trots att vi har haft kontakt”. ”Absolut. Kommit för sent många gånger till arbetet.” ”Kommer sällan i tid! Och jag har inte orken att sitta och vänta i timmar för ett läkarbesök.” ”Ofta kommer de för tidigt och man blir stressad.” ”Mer regel än undantag. Varit helt bedrövligt.” ”Flera gånger. Minst 1-2 gånger i veckan måste jag som förälder åka och hämta då taxin är försenad.” ”Det har hänt att taxin har åkt innan jag hunnit ut.” ”Det har också hänt att en chaufför ringer och hetsar 20 min eller mer innan utsatt tid och då får vi släppa taxin och försöka beställa på nytt”. Att det uppstår problem med rullstolstaxin är vanligt. 83 procent av deltagarna i enkäten har kontaktat kundtjänsten med klagomål och synpunkter. De flesta av klagomålen handlar om att chauffören kör illa, uppfattas som otrevliga, inte spänner fast rullstolen/elmoppen korrekt och inte hittar till rätt adress. Några av enkätsvaren: ”När chauffören har varit otrevlig eller nonchalant. Hans bemötande skrämde oss. Körde aggressivt.” ”Bilen försenad, arg chaufför, hittar inte till vårdinrättningen, hjälper inte till.” ”Blivit hotad en gång då jag sa att jag var rädd när han körde väldigt fort. Då gasade han och skrek åt mig.” ”Det har handlat om tillfällen då remmar lossnat under färd och jag suttit kvar i rullstolen, tillfällen då chauffören gasat sig genom en skarp kurva jag varnat för.” ”Har åkt med förare som körde så illa så övriga bilar blev arga. Har även åkt med förare som vinglat mellan 3 körfält” ”Om man orkar vänta i kön så får man höra att taxin inte är sen förrän det gått mer än 20 min, de kan inte få tag på en ny taxi… så man är helt enkelt fast där man är, moment 22.”
Det är långt ifrån bara negativa siffror när det gäller enkätsvaren. På flera punkter verkar resenärerna som åker rullstolstaxi nöjda. 86 procent upplever att chaufförerna hittar till rätt adress, 83 procent anser att de blir korrekt bemötta, 79 procent känner sig trygga och 79 procent tycker att färdtjänstresan genomförs på ett säkert sätt.
Text: Jonas Jönsson

* RH-gruppen består av Personskadeförbundet RTP-S, Stockholms läns distrikt, DHR Stockholms län, Neuroförbundet Stockholms län, Reumatikerdistriktet i Stockholms län och Rörelsehindrade Barn och Ungdomar i Stockholms län (RBU).

Dela inlägg

Relaterade inlägg

Nyheter
juni 19, 2025

Glad midsommar!

Glad midsommar önskar RTP-S!…
Nyheter
juni 19, 2025

Nära 70 procent har tvingats avstå en resa

En enkät visar att de allra flesta som åker rullstolstaxi har lämnat in klagomål till kundtjänsten och att närmare…
Nyheter
juni 17, 2025

Digital tillgänglighet blir en lagstadgad skyldighet

EU nya tillgänglighetsdirektiv träder i kraft den 28 juni 2025. Det innebär att digital tillgänglighet blir en lagstadgad skyldighet….