Tågvärdarna slopas för att spara pengar. Redan under våren kommer ungefär hälften av alla pendeltåg att köra utan tågvärdar och till hösten försvinner de sista värdarna på pendeltågen i region Stockholm. I stället kommer de att ersättas med kameror. Anders Lissegårdh, medlem i RTP-S, sitter i samverkansrådet för trafikförvaltningen och är kritisk.
I mitten av mars klubbades beslutet att slopa tågvärdarna på pendeltågen igenom i trafiknämnden. Beslutet fick häftig kritik från funktionsnedsatta, politiker, tågvärdar och lokförare på MTR som ansåg att säkerheten hos passagerarna inte kunde garanteras. Samma dag som beslutet klubbades igenom så anordnades en stor demonstration utanför trafikkontoret på Kungsholmen. Ungefär 250 demonstranter hade samlats och skanderade unisont ”Vi vill ha tågvärdarna kvar”, ”Svikare”, ”Avgå”. Beslutet innebär att 350 tågvärdar ska avvecklas och denna utfasning ska pågå från mars till september. I stället för tågvärdar ska cirka 40 kameror installeras på pendeltågen, så att tågföraren ska få uppsikt över perrong och tåg.
– För jäkligt och det känns olustigt. Det är många som kommer att bli besvikna för att de inte får någon hjälp. Jag tvivlar på att det kommer att fungera, säger Anders Lissegårdh, som själv är ryggmärgsskadad.
Anders Lissegårdh. Foto: Privat
Beslutet innebär att servicen för de som har svårt att ta sig på tåget på egen hand blir betydligt sämre. Tågvärdarna har bland annat till upp gift att hjälpa de som är i behov av rampservice så att de snabbt och säkert kommer på tåget. Nu är det upp till spärrvakten på respektive station att organisera rampservice. Enligt SL ska de som behöver hjälp ringa och boka rampservice 30 minuter innan avfärd och resenärer med behov rekommenderas att boka ledsagning en till två timmar före resan.
– Eftersom man nu måste ringa och beställa tid så kommer spontant resande inte längre att existera, säger Anders Lissegårdh.
Förslaget har sedan tidigare kritiserats, vilket ledde till att genomförandet av beslutet pausades men bara tillfälligt. När regionens externa utredning offentliggjordes i slutet av februari i år beslöt politikerna att återigen ta beslutet om att slopa tågvärdarna.
– Jag tycker det är korkat. Jag har läst igenom den oberoende utredningen och som jag ser det är den inte oberoende. Om jag tolkar det rätt, så har de oberoende experterna endast tagit del av MTR:s egen utredning och egna förslag. Visst, MTR har haft möte med oss där vi med sakkunskap talat om alla problem som kommer att uppstå. Men om man använder sig av information från MTR så borde man också inhämtat den information som vi gav, det är ju vi som berörs, säger Anders Lissegårdh.
SL sparar 100 miljoner kronor årligen på att tågvärdarna slopas men frågan är vilka konsekvenser beslutet kommer att leda till.
– Tyvärr kanske vi får skylla oss själva. Hade vi åkt oftare med pendeln så hade det visat sig ännu tydligare att behovet av tågvärdar för rampservice och annan service finns. Jag är rädd att tryggheten försvinner. Jag tänker till exempel på de som har kognitiva problem, autism, dyslexi och social mental ohälsa och många fler, säger Anders Lissegårdh. Beslutet att slopa tågvärdarna togs av trafiknämnden. Anton Fendert (MP), trafikregionråd med ansvar för trafiknämnden, anser inte att tryggheten på pendeltågen blir sämre av att tågvärdarna försvinner.
– Den granskningen som har gjorts känner jag mig trygg med, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP), i en intervju med SVT.
Tågvärdarna kommer att avvecklas successivt fram till september.
Text: Jonas Jönsson