Många med funktionsnedsättning upplever myndighetskontakter som besvärliga och tidsödande. Att göra en ansökan om merkostnadsersättning hos Försäkringskassan är kanske en av de krångligaste kontakterna. Det fick Yvonne Andersson erfara när hon ansökte om ersättning i våras.
Merkostnadsersättning är ett statligt bidrag, som innebär att personer med funktionsnedsättning kan få ersättning för de kostnader som uppstår på grund av funktionsnedsättningen. Handikappersättningen utformades på 1970-talet och har kritiserats för att vara omodern och otydlig. Men den nya merkostnadsersättningen är inte heller tydlig och begriplig. Många upplever att det är mycket svårare än väntat att få ersättning. Många har trott att de haft rätt till ersättning, men fått avslag.
Yvonne Andersson, medlem i Storstockholms lokalförening sedan många år, ansökte som vanligt för kostnader som uppstår på grund av hennes funktionsnedsättning. Det var sammanlagt 16 små och lite större utgifter, men hon fick nej på hälften av utgifterna.
– Jag förstod först ingenting. När man har så många handikapp som jag har så blir det extra tungt att tvingas kämpa mot Försäkringskassan. Jag är inte så stark. Jag blev väldigt ledsen och arg, säger hon.
Yvonne Andersson, som har en nackskada och lider även av både benskörhet och muskelförtvining, ansökte och fick ingen ekonomisk hjälp när det gäller anpassade möbler, fysioterapi, ortopediska skor, naprapat, hemkörning av matvaror, hjälp med dator, köksredskap och bad i varmvattenbassäng.
– Jag har stort behov av denna ersättning för att få livet att fungera för mig, säger Yvonne Andersson.
Det som är krångligt är den uträkning som den som ansöker måste göra. Om en person som inte är funktionsnedsatt köper ett par skor för utomhusbruk för x antal kronor och Yvonne köper dyrare ortopedskor för utomhusbruk med inlägg för x antal kronor så måste Yvonne räkna ut den merkostnad som uppstår. Samtidigt måste Yvonne ha ett par extra inneskor eftersom hon inte kan gå barfota. Då blir det också en extra kostnad. En merkostnad.
– Hur ska jag räkna? Hur ska jag jämföra? Jag tycker det är så svårt, säger hon.
Den gamla handikappersättningen upphörde helt och hållet i juni 2021 och ersattes av Merkostnadsersättningen. Yvonne Andersson fick hjälp av anhöriga så att hon kunde skicka in en ny ansökan.
– Jag försökte igen men det var inte enkelt. Det tog tid. Jag fick igenom några ytterligare ersättningar men jag fick inte alla ersättningar jag ansökte om, säger hon och tillägger:
– Jag tänker på alla de som inte orkar eller har någon att få hjälp av. Hur gör de?
Den 15 juni i år inrättade Försäkringskassan något som de kallar för en ”enhetligare beräkning av merkostnadsersättning” som innebär att handläggarna har fått ett nytt stöd för att räkna ihop den sökandes merkostnader under en period om tolv månader. Stödet bygger på allmänna råd för beräkning av merkostnader som tagits fram av Försäkringskassans jurister. Anledningen bakom införandet av den nya beräkningen är att merkostnader ska bli mer enhetliga, vilket ska leda till mer rättssäkra beslut för de som ansöker om merkostnadsersättning.
I ett mejl skriver Emelie Sandberg Aparicio, verksamhetsutvecklare på Försäkringskassans avdelning för funktionsnedsättning:
– Det som har införts är ett stöd gällande beräkningen och påverkar inte den som ansöker om merkostnadsersättning. Reglerna för vad som räknas som en merkostnad eller beloppen för att nå upp till olika nivåer av merkostnadsersättning har inte förändrats.
Har ni på Försäkringskassan planer på att förenkla själva ansökan?
– Utifrån bestämmelserna som finns kring merkostnadsersättning behöver vi hämta in vissa uppgifter för att kunna utreda rätten till ersättning. Ju mer uppgifter vi får in i samband med ansökan, desto smidigare blir handläggningen. Om man inte kan eller vill lämna uppgifter om sina merkostnader i själva ansökan kan man göra detta i samband med utredningssamtalet med handläggaren. Det är då viktigt att man är förberedd inför samtalet och har tänkt igenom vilka kostnader man har. Handläggaren kan därefter stötta med att reda ut vilken del av kostnaden som är en merkostnad om man tycker att det är svårt. Vi arbetar dessutom kontinuerligt med att förbättra våra e-tjänster, där ansökan om merkostnadsersättning ingår, svarar Emelie Sandberg Aparicio.
Text: Jonas Jönsson