Jalle Jungnell har skapat sin egen framgångssaga. Han kraschade på en roadracingbana och bröt nacken för 45 år sedan. Nu är han ägare till företaget Panthera med 40 anställda och en omsättning på 125 miljoner.
Det är en vanlig tävlingsdag i maj 1976 på Falkenbergs roadracingbana. Jalle Jungnell från Stockholm ska tävla och han kommer till start med starkt självförtroende. Året innan har han vunnit i princip alla tävlingar han har ställt upp i. Nu ska han möta svenska roadracingeliten och han vill visa varför motortidningarna skriver att han ”åker väldigt fort” och är ”det nya svenska hoppet” inom roadracing. Efter några varv ligger Jalle Jungnell på tredje plats och vid en raksträcka bestämmer han sig för att avancera och köra om en av konkurrenterna.
– Jag tänkte att nu ska inte jag börja bromsa först före kurvan. Jag åkte upp jämsides och tittade på honom. Det blev mitt livs misstag. Jag bromsade sent och var på väg att ta svängen i 190 kilometer i timmen, men då for jag av banan och tumlade runt som en trasdocka, säger han.
Han vaknade upp på Varbergs sjukhus och fick veta att han hade brutit ryggen mellan den femte och sjätte ryggkotan. Därefter transporterades han till Norrbacka ortopediska avdelning i Stockholm. Där hamnade han i en stor sal med ”bara gamla gubbar” och då hamnade han i en djup depression. Men när han därefter blev placerad på neurologiska avdelningen på Karolinska sjukhuset, en avdelning som kallades ”åttan” eftersom den låg på åttonde våningen, så förändrades allt.
– Jag hamnade då bland unga människor, både tjejer och killar. Då fattade jag att jag inte var helt ensam, säger Jalle Jungnell.
Redan efter sex veckor hade han accepterat sin skada och ett liv i rullstol. Efter sju månader på sjukhus flyttade han till en egen lägenhet. Han läste in fyraårig tekniskt gymnasium och började studera sociologi på universitetet. Men när han skulle förflytta sig med de rullstolar som fanns märkte han hur svåra de var att manövrera. När han i slutet av 1970-talet började spela basket kläckte han en idé som skulle få oanade konsekvenser.
– Rullstolarna gick knappt att köra. De vägde 25 kilo och när jag rullade iväg för att köpa mat var det svårt. När jag började spela basket hade vi samma rullstolar som vi hade till vardags och de gick ofta sönder. Då tänkte jag att jag bygger en egen rullstol, säger han.
Jalle Jungnell började noggrant se över konstruktionen precis som han gjort som roadracingåkare. Som roadracingåkare försökte han hela tiden förbättra möjligheterna att åka snabbare och snabbare. Han kände att han hade nytta av sitt tidigare intresse och började ändra både hjulvinklarna som påverkar köregenskaperna och viktfördelningen så att stolen varken var framtung eller baktung. Han försökte sälja in sin idé till ett företag men fick ingen respons. När han sedan byggde en rullstol för att delta i ett maraton 1980 blev stolen uppmärksammad av framförallt barn. Stolen var kort och liten och lätt att navigera. Tillsammans med sin tidigare roadracingkompis, Peter Sköld, fick de en förfrågan att tillverka 25 barnstolar. Rullstolen kallade de JPS efter ”Jalle och Peter stolen”. De fortsatte att tillverka rullstolar i en verkstad i Spånga och 1983 kom rullstolen Spinner ut på marknaden. Jalle och Peter tillverkade stolarna och entreprenören Karsten Inde, som tidigare hade startat upp Rekryteringsgruppen, sålde produkterna.
De sålde företaget men fortsatte att jobba som konstruktörer på samma företag. Men ganska snart förstod han att han måste gå vidare.
– Vår ambition hade hela tiden varit att göra bättre och bättre grejer. Men det nya företagets fokus var att tjäna pengar och stolarna blev sämre och sämre. Jag har alltid haft som motto att ”gör jag något väldigt bra så kommer andra vilja ha det”, säger han.
Peter Sköld satsade mer och mer på sin roadracingkarriär och blev till och med Europamästare. Jalle Jungnell ville i sin tur satsa på att starta ett nytt företag. Han lånade så mycket pengar han bara kunde på banken och startade företaget Panthera.
– Jag visste att jag hade idéerna och kunskapen och jag visste att jag kunde konstruera mycket bättre rullstolar än vad som fanns på marknaden, säger Jalle Jungnell.
I början gick det lite trögt. Han hade inte råd att betala sina räkningar och de anställda fick inte ut sina löner i tid. Men successivt började företaget gå bättre och bättre. Och stolarna blev lättare och lättare och mer kördugliga. Numera konstruerar han stolar med 0,6 millimeter tjocka rör i materialet chrom molly, och också modeller i kolfiber. Deras senaste och numera världskända produkt heter Panthera X och väger 4,4 kilo och är den lättaste rullstolen i världen.
– Den är unik och har en hög prestanda. Man kan säga att det är rullstolarnas Ferrari, men det har varit ett jäkla jobb. I fyra och ett halvt år jobbade vi för att få stolen så lätt.
Företaget Panthera har revolutionerat rullstolstillverkningen och har nu 40 anställda med en årlig omsättning på 125 miljoner kronor. De tillverkar 5300 stolar per år som säljs över hela världen. Men trots alla förbättringar funderar Jalle Jungnell ständigt hur man ytterligare ska kunna utveckla rullstolen.
– Jag får hela tiden nya idéer. Jag känner mig inte klar för det går alltid att göra saker bättre. Jag är aldrig helt nöjd. När en modell är klar då har jag redan fem-sex nya idéer som kan göra nästa modell ännu bättre, säger han.
Text: Jonas Jönsson
Rullstolstillverkare/Fakta
Cirka 150 000 personer i Sverige använder sig av rullstolar. Det finns flera internationella och nationella företag som tillverkar rullstolar. Förutom Panthera finns bland annat Invacare, Etac, Sunrise medical, Medistore och Permobil.