Foto: Funktionsrätt Stockholms län. Anders Lissegårdh anser att fler rullstolsanvändare bör använda kollektivtrafiken: ”Det är inte alltid enkelt att få färdtjänst och man ska därför inte vara rädd för att åka kollektivt”.
Nyheter > Anders uppmanar rullstolsanvändare att åka kollektivt i stället för taxi

Anders uppmanar rullstolsanvändare att åka kollektivt i stället för taxi

januari 13, 2023

Många med funktionsnedsättning upplever problem med färdtjänsten. Taxin kan vara försenad eller så dyker den inte upp alls. Anders Lissegårdh tycker därför att det är bättre att åka kollektivt, vilket samtidigt innebär fler resealternativ.

Varje dygn genomförs cirka 10 000 färdtjänst- och sjukresor med taxi i Region Stockholm. Men vissa som åker färdtjänst anser att färdtjänsten blivit alltmer opålitlig. Kritiken består av att förarna som ska hämta inte kommer i tid och att förarna har svårt att hitta till rätt adress. Dessutom händer det att färdtjänsten inte kommer alls.
Anders Lissegårdh, rullstolsanvändare och medlem i RTP-S sedan många år, tycker att det är bättre att använda kollektivtrafiken i stället för att alltid ringa efter färdtjänsten.
– Det är inte alltid enkelt att få färdtjänst och man ska därför inte vara rädd för att åka kollektivt, säger han.
Anders Lissegårdh betonar att man kan undvika risken att bli strandsatt när färdtjänsten inte kommer i tid eller inte kommer alls genom att åka kollektivt.
– Jag har åkt kollektivt i alla år och jag tycker det fungerar bra, säger han.
Anders Lissegårdh tar upp ett exempel för att tydliggöra fördelarna.
– Är man på Rehab Station i Frösunda så är busshållplatsen nära. Då kan man åka till Solna station och fortsätta med pendeltåg eller tvärbanan. Man kan även fortsätta till Solna centrum och fortsätta med tunnelbana. Visst det tar längre tid, men åker man kollektivt så finns det fler möjligheter och det underlättar.
Han medger att hissen ner till perrongen på en tunnelbanestation kan vara sönder och att det kan vara trångt, stressigt och bökigt att fråga busschauffören om att lägga ut en ramp för att kunna rulla in i bussen. Men han menar att det är enkelt att inför en resa titta i SL:s reseplanerare för att se om hissen är trasig och han betonar att det är busschaufförens skyldighet att hjälpa till med rampen.
– Det har gjorts så många investeringar för att öka tillgängligheten i Stockholms kollektivtrafik och som har kostat mycket pengar. Det borde vi utnyttja. Annars kan man ju strunta i alla investeringar, säger Anders Lissegårdh.
Att åka kollektivt har också andra värden.
– Jag känner att jag är en person i samhället som alla andra. Jag åker kollektivt och ser och möter mina medmänniskor, säger han.

Text: Jonas Jönsson

Dela inlägg

Relaterade inlägg

Nyheter
juli 1, 2024

Hur kan du förbereda dig på bästa sätt inför en krissituation?

Hur ska man agera i en krissituation? Det var något som Utbildningsgruppen på Funktionsrätt Stockholms län diskuterade under ett…
Nyheter
juni 28, 2024

Läs om vilka insatser som genomförts inom ramen för #DelaktighetsBoosten

Länsstyrelserna har åren 2018–2023, i samarbete med MFD (MFD) och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), haft ett uppdrag att…
Nyheter
juni 26, 2024

RH-gruppens påverkansarbete gav resultat

Den 22 april genomförde Trafikregionråd i Region Stockholm Anton Fendert (MP) tillsammans med RH-gruppen ett oannonserat stresstest av SL:s…